CAN Marketing uf

gallery/can_logo_vit_bakgrund

Tillsammans för miljön

bakgrund

om oss

CAN Marketing är ett företag med en vision om att göra utomhusmiljön i städerna vackrare. Detta gör vi genom att renovera de papperskorgar som finns, och göra dem till en kanal för att sprida budskap som främjar ett miljötänk. Vi ser det även som en möjlighet att låta företag exponera sig på papperskorgarna samtidigt som de visar att de bryr sig om miljön. 

Ett gemensamt intresse för både miljön och marknadsföring fick oss att börja fundera över hur man skulle kunna sammansvetsa dessa två i ett projekt. Vi insåg att det fanns ett problem i kommunen gällande utseendet på papperskorgarna, som är vandaliserade med klotter eller bara väldigt slitna, och hur de förstör den annars vackra utomhusmiljön. Tillsammans med det tidigare tankesättet om marknadsföring kom vi fram till att papperskorgarna skulle kunna vara en utmärkt plats för företagare att marknadsföra sig på, då vi kan gynna tillväxten hos företag i staden samtidigt som det skulle göra utomhusmiljön vackrare igen. Att renovera papperskorgarna drar även mer uppmärksamhet till democh på så sätt tänker fler människor på att slänga sitt skräp och hålla det rent; vi vill alltså få befolkningen i staden att arbeta tillsammans för miljön.

Ung företagsamhet

UF-året var en väldigt rolig resa för oss, och vi tog oss till SM i Ung Företagsamhet som gick av stapeln 19 maj 2020. 

 

På grund av omständigheterna till följd av COVID-19 hölls mässan digitalt, och prisutdelningen skedde via en livesändning på Facebook.

 

CAN Marketing UF tog hem det prestigefyllda priset Årets UF-företag, och förstapris i kategorierna Årets Innovation och Årets Tjänst. Dessutom fick vi ett andrapris i FedEx Acces Awards. 

 

Detta innebär att vi kommer att representera Sverige under EM i Portugal 23-24 juli, som även det sker digitalt.

gallery/89382938_207489890656618_7988057653462958080_n

hållbart företagande

Hållbart företagande präglar hela vår affärsidé och vi jobbar aktivt med ett flertal av de globala målen för att uppnå detta. Enligt Skräprapporten 2019 som gjorts av stiftelsen Håll Sverige Rent var genomsnittet för skräpföremål i stadsmiljö sju stycken skräpföremål per 10 m², ej inkluderat tuggummi, vid kommunernas mätningar. Detta innebär att mycket av det skräp som slängs inte hamnar i papperskorgarna utan på marken och i naturen istället. Vår affärsidé bygger på att förbättra utomhusmiljön i städerna, dels genom att höja utseendet på papperskorgarna men framförallt genom att uppmuntra folk till att slänga sitt skräp i dem.

 

Dekalerna utformas så att de framhäver en stilren och färgstark karaktär för att göra papperskorgarna synligare samtidigt som de förbättrar stadens allmänna utomhusmiljö. För att ge dekalerna ett extra skydd är de laminerade i ett material utan porer som gör dem mer tåliga för klotter och slitage, vilket ökar papperskorgarnas livslängd. Lamineringen innebär även att kostnaderna för sanering och underhåll sänks för kommunen.

de globala mål vi lägger extra vikt på och som vår affärside bygger på

gallery/11-6-300x300

MINSKA STÄDERS MILJÖPÅVERKAN

DELMÅL 11-6 

Vårt koncept bygger på att folk ska slänga mer skräp och tänka mer på miljön. Vi vill därför uppmärksamma papperskorgarnas existens genom att använda starka färger och sprida miljövänliga budskap.

 

Nedskräpning är ett stort problem i samhället, speciellt i stora städer, och har en stor negativ påverkan på vår miljö. Därför jobbar vi aktivt för att minska mängden skräp i naturen och minska, till en början Linköpings miljöpåverkan, men på sikt även hela Sveriges.

gallery/12-8-1024x1024

ÖKA ALLMÄNHETENS KUNSKAP OM HÅLLBARA LIVSSTILAR DELMÅL 12-8 

För att få folk engagerade i sin närmiljö och få omgivningen att slänga mer skräp vill vi sprida hållbara budskap på papperskorgarna som “håll det rent” och “tillsammans för

miljön”.

 

Vi vill alltså informera omgivningen om ett hållbart levnadssätt som innefattar en renare livsstil med mindre skräp i naturen. Vi jobbar mycket med att utbilda folk, huvudsakligen

på grund av att vi inte kan nå de globala målen ensamma, utan för att vi tillsammans måste inse konsekvenserna av vårt handlande och ta kollektiva beslut för miljön.

 

 

gallery/img-1483
gallery/img-1484